Proč Blog?

Proč Blog? Přišlo mi to jako jednoduchá forma, jak být v kontaktu se všemi blízkými a známými. Tak hlavně pište komentáře a dotazy...pokusím se reagovat podle možností.

středa 13. dubna 2011

Zhruba měsíc v divočině v Ugandě ;)

První měsíc se vrší do finále. Je moc těžké sdělit všechny dojmy a zážitky.
Uganda je prostě krásná země s nádhernými lidmi. To je můj názor po prvním měsíci zde. Teď prý má následovat druhá fáze "kulturního šoku" a má přijít opačný stav :) To jsem na to zvědavá, jak to budu u sebe reflektovat :)
Jak se mám? A co se dělo v posledním týdnu?
V pátek minulý týden jsem zavítala na pediatrické oddělení. Moc silný zážitek. Jsou zde děti do pěti let. Nejčastějšími nemocemi jsou malárie spojená s anémií, HIV, pneumonie, malnutrice (kwashiorkor, marasmus) opařeniny a popáleniny, nehody z dopravních prostředků (nejčastěji na boda boda). Kapacita oddělení je pro cca 42 dětí, s tím že děti sdílejí někdy jedno lůžko dohromady.
Zážitek to pro mne byl neskutečný hlavně díky jednomu zdravotníkovi z oddělení, Robertovi z Keni.
Robert z Keni v akci :)
 Vtáhl mne do dění okamžitě. Odměřovala jsem sirupy, podávala léky, poprvé jsem pracovala s injekční stříkačkou a podávala léky dětem kanilou. Ukázal mi na oddělení dítě, které má malnutrici typu Marasmus. Byla to síla, vidět dítě v takovém stavu na vlastní oči. Nízká váha, vystouplé žebra, stařecký obličej, tělo kost a kůže, žádné svaly, splasknutý zadeček. Když jsem se o tom učila ve škole, nenapadlo mne, že bych to mohla někdy vidět na vlastní oči!
Setkávám se zde s těžkými věcmi, ale uvědomuji si, že pozemský život je pomíjivý už delší dobu. Díky tomu, to o dost lépe vstřebávám a také díky víře ;) Protože v Bohu je život věčný a dostává uplně jiných rozměrů :)
Dalším silným momentem bylo vidět moc pěkného tatínka se synem. Oba jsou HIV pozitivní a maminka také. Přikládám fotku.
Dnes (13.4.) jsem si malého chlapečka chovala a povídala si s jeho maminkou. Krásná a jedinečná rodina.
Chlapeček je to opravdu malinký a vyzáblý, což je spojeno s oslabením celého organismu z HIV.
Pediatrické oddělení mi učarovalo a od minulého pátku jsem tam byla každý den aspoň na otočku.
Jinak jsem dnes trávila den známkováním a hodnocením studentů, jak na Malongwe, tak v Kitule. Ještě zítra musím jít oznámkovat P3 z craft (výtvarky). Jedna z nejtěžších věcí - známkovat výtvarku, všechny děti se snaží a obrázky jsou prostě krásné :) takže bych dávala všem nejraději 80-100% a to prý nemůžu...njn

12 komentářů:

  1. Ahoj Romčulínku, jsem nalepená na blogu každý den, a sleduju co je nového. Myslím na tebe tvůj největší fanda Papája+

    OdpovědětVymazat
  2. To je moc fajn Paji ;) Zažívám zde neopakovatelné zážitky a věci. Je fajn, že to mohu předat dál a nějakým způsobem sdílet s dalšími lidmi. Akorát někdy jsou to nevypověditelné zážitky, zkušenosti.
    Jak už jsem jednou slyšela od jedné osoby, zkušenost z Afriky je nezdělitelná... uvidíme... :)

    OdpovědětVymazat
  3. Baf...tak sem sem konečně zavítal a musím říct zajímavé počtení..:) budu to tu pravidelně navštěvovat, ale všehno sem nepiš, ať si máme o čem povídat až přijedeš domů..;)Papa a opatruj se Peťa Dirbák ><((('>

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Romčo,
    už jsem našla tvůj blog a budu ho sledovat. Piš a foť! Tvoje práce i odhodlání je obdivuhodné. Ať zdoláváš překážky a problémy v Africe stejně snadno jako v ČR. Jak to zládáš fyzicky? Jana J.

    OdpovědětVymazat
  5. Jani díky. Cítím se skvěle po všech stránkách, takže asi dobře. Mé nadšení mne někdy až udivuje, ale jsem za tento stav moc ráda ;)
    Peto myslím, že bude stále co sdělovat, protože zážitky jsou to intenzivní...ale možná toho bude tolik po návratu, že je lepší to ventilovat a předávat průběžně.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Romčo,
    mohla bys mi, prosím, pokud budeš mít někdy čas napsat na mail, jak probíhalo to výběrové řízení do Ugandy? Na co se připravit a případně, co se naučit. A jestli si nějak prověřovali Tvou znalost angličtiny? Předem díky za odpověď. A přeju Ti nadále tak zajímavou praxi a mnoho pozitivních zážitků. Marcela z 1.C.
    krejcimarcela@centrum.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkný příspěvek Romuško, obdivuju tě! Těším se až tady zase budeš a opět dáme náš relax a budeš mi vykládat :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Romi, jsem moc ráda, že se ti tam líbí... moc na tebe myslíme...po přečtení příspěvků ani nevím co napsat, snad jen, ať se stále opatruješ a ať tě Pán neustále vede tam, kde tě potřebuje...pa pa Katka

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Romanko, velmi nás těší, že se Ti vede dobře a že jsi zdravá a spokojena. Denně na Tebe myslíme, zvláště tedˇo velikonocích - jak je tam budeš prožívat? Píšeš moc zajímavě, Tvůj blog sleduje více našich společných přátel. Opatruj se, zdraví Tě babička a děda

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Romulko, to je teda síla! Jako mamina jsem obzvlášť citlivá, když vidím trpící děti! Zdá se, že to zvládáš v pohodě. Přeju Ti, ať Tě Tvůj optimismus neopouští! Myslíme na Tebe a držíme palečky, ať jsi zdravá a v pohodě! Moc se těším na další příspěvek, Jana a spol.

    OdpovědětVymazat
  11. Díky všem za pozitivní zpětnou vazbu. Je fakt, že to beru asi dost pozitivně až neobvykle. Jezdí sem více lidí z Evropy a někteří bývají zděšení. Já to více méně beru tak, jak to je. A pokouším se s lidmi být, povídat, usmát se na ně. To je vše, co můžu dělat a někdy to znamená moc. A také se neustále snažím modlit, což je více než jsme asi mi "malincí" lidé schopni pochopit...

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Romi, dnes jsem poprvé viděla tyto stránky. Je to moc zajímavé. Ať Tě Pán chrání a žehná Ti. Posílám Ti modlitbu a pozdravení.
    PS: jestli někde "potkáš tvaroh", dej si ho přes noc na spálení, pomáhá to. pa Petra Kadlecová starší

    OdpovědětVymazat