Proč Blog?

Proč Blog? Přišlo mi to jako jednoduchá forma, jak být v kontaktu se všemi blízkými a známými. Tak hlavně pište komentáře a dotazy...pokusím se reagovat podle možností.

pondělí 27. června 2011

Konec června

Přede mnou je posledních pět týdnů práce a výuky na školách. Neuvěřitelně to zde utíká. 
Jak se zde mám? A jak se těším domů? 
Užívám si to zde na plno, plnými doušky a zároveň se mám domů na co těšit. Kamarádka bude mít svatbu, budu mít supervizi po praxi ve škole, těším se na sdílení dojmů a zážitků se spolužačkami, na přednášky, zkoušky, psaní Absolventské a Bakalářské práce. Prostě spousta pěkných věcí přede mnou.
Uganda je nádherná. Budu si odnášet spoustu krásných a jedinečných zážitků a zkušeností :) Bude to těžké loučení. Od prvních okamžiků tady jsem říkala, že se mi bude těžko odjíždět a asi to tak bude :)
Co podnikám o víkendech?
Tento víkend jsem byla s Jančou dobrovolnicí, s doktorkou Barčou a její kamarádkou Silvii na výletě. Byla to super sestava. Jely jsme na Sipi v pohoří Mount Elgon. Krajina a prostředí jako z ráje :) 
V pátek jsme dojely ubytovaly se do velmi pěkného a levného hotelu, kde výborně vařily. V sobotu jsme šly na krásnou tour po okolí s průvodcem. Navštívily jsme tři vodopády a prošly jsme se po okolí. Večer pozorovaly nádherný západ slunce s překrásnými výhledy na krajinu. A v neděli jsme šly na Mši svatou a potom na exkurzy výroby kávy. Poprvé v životě jsem si loupala, pražila a mlela ručně vlastní kávu a ještě k tomu po Africku. Nádhera, úplně úžasně to vonělo a chutnalo jedna báseň! Prostě lahoda :) Nejčastěji pěstují a zpracovávají Arabicu. Má jemnou chuť a vůni. Po cestě zpět jsme se stavily v Jinja Nile Resort, kde jsme si daly oběd a já jsem si byla zaplavat. Nádherný a konečně pořádně oddychový víkend. A s copánky už jsem byla plavat dvakrát a stále drží. Zkouším, co vydrží. V neděli večer na krásné zakončení víkendu jsme byla pozvána na grilování od doktorů ;)
Toto je pohled z našeho ubytování v Sipi.
Příprava kávy.

Jak probíhá práce na školách?
Na Technickém institutu Sv. Karla Lwangy v Malongwe.
  • Se studenty v anglickém jazyce procvičuji základní gramatiku, aby si více a důkladněji osvojili přítomný čas prostý a průběhový a též minulý čas. Procvičujeme společně čtení a konverzaci. Tématem, kterým se nyní zabýváme je Caritas Internacionalis. Pro studenty je toto téma přínosem z hlediska lepšího porozumění činnosti Arcidiecézní Charity Praha a programu Adopce na dálku, kterého jsou součástí. 
  • V hodinách počítačů procvičuji se studenty tvoření složek, ukládání dokumentů, tvoření tabulek, používání a porozumění funkcím v Microsoft Excel. Avšak zjišťuji a pociťuji, že práce s počítači je pro studenty nová a těžká. Počítače mají ve škole teprve půl roku. Proto se s nimi chci zaměřit v nadcházejících hodinách na procvičováni základních dovedností jako je kopírování, vkládání a vyjmutí textů, obrázků a tabulek.
Na základní škole Sv. Jana Nepomuckého v Kitule.
  • Pravidelně učím anglický jazyk v P4. Učila jsem i ve druhé a třetí třídě, kde pro děti bylo o dost náročnější, aby mi porozuměly. Je to pro ně složité, protože převážnou většinu času ve škole používají jejich místní jazyk, kterým je Luganda. 
  • Anglický jazyk, ve třídě P4, se snažím, co nejvíce vyučovat zábavnou formou her. Děti jsou velmi aktivní a moc rychle a dobře si pamatují nejen pravidla her, ale i novou gramatiku, slovosled vět, nová témata a nová slovíčka. Hodinu od hodiny na nich vidím velké pokroky, což je velmi příjemné. 
  • V P4 a P3 učím též výtvarnou výchovu, která je pro studenty velmi zábavná. Většina učitelů v Ugandě není zvyklá učit kreativním způsobem. Proto mívají výtvory dětí velikou odezvu i ze strany učitelů.
  • Na Kitule jsem minulý týden 20.6. – 24.6.2011 se studenty v P4 tvořila panenky a panáčky z roliček od toaletních papírů. K tvoření panenek a panáčku jsme použili též umělé již nepoužitelné vlasy „Braids“, které používají studentky na Technickému učilišti Malongwe při tvoření účesů. Tyto panenky a panáčky děti s velkým nadšením tvořily a pózovaly s vytvořenými díly při focení. K jejich radosti si je mohly nechat, pochlubit se a hrát si s nimi i doma.
Co dělám dalšího?
  • Fotím a píši reporty z nemocnice. Časem by se měly objevit i na webu nemocnice.
  • Pracuji na Absolventské a Bakalářské práci, s tím že jsem minulý týden uzavřela pročítání literatury a vytváření otázek. Udělala jsem pilotní průzkum a na základě něj přetransformovala otázky. A minulý týden jsem již začala dělat rozhovory a sbírat data. 
  • Připravuji workshop pro vedoucí pracovníky projektů, ředitelé škol, administrativní vedoucí nemocnice. Workshop bude na téma humanitární a rozvojová pomoc. Definice, rozdíly, spojitosti, aby se orientovali v základních pojmech. 
  • Také se musím pustit více do zpracováváni cílů praxe, na kterých jsem pracovala jen částečně a nezbylo na ně moc času.
  • Ještě učím plavat jednoho z řidičů Caritas. Je moc šikovný a hlavně vděčný, takže je to učení jedna radost ;)

2 komentáře:

  1. Ahoj Romanko,
    my se připravujeme na cestu - na Moravskou Compostelu, zítra nás čeká 30 km a pozítří 20 km - jdeme ze Svatého Kopečka u Olomouce na Hostýn. Drž nám pěsti a také se za nás pomodli, abychom to zvládli. Celkem nás půjde něco přes 80 poutníků, docela se na to těším, nikdy jsem nic podobného nezažila. Už se na Tebe těšíme, mě to připadá, že jsi tam moc dlouho. Hlavně se opatruj. Stále na Tebe myslí Tvoji babča a děda

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Babi a dědo,
    super, že takhle vyrážíte na pouť, tak hodně štěstí a duchovních prožitků přeji. A stále se modlím za všechny, co nosím v srdci a to jsou všichni lidé, které jsem kdy potkala...a i za ostatní, které neznám...prostě nejlépe za celý svět ;) A u Boha je vše možné, takže použije modlitby, kde je třeba ;)
    No mně připadá, že jsem tady tak akorát a moc si to zde užívám :)
    Zdravím všechny a také se těším na viděnou ;)

    OdpovědětVymazat